Regel #15: Gåhjälm, nej tack

Hjälmen kan bara bäras på två sätt: på huvudet med remmen knäppt. Inte bak i nacken som en löjlig assecoar, utan maximalt en centimeter från ögonbrynet. Eller helt avtagen om du befinner dig mer än en armlängds avstånd (68 centimeter) från cykeln. Oknäppt hjälm på huvudet ser knäppt ut och alla kommer tro du är byfånen

Har du träffat din gluteus?

Och andra egendomliga men samtidigt både sanningsenliga och roliga kommentarer fäller min naprapat Thérèse på Backbone.  Rubricerad kommentar fälldes när hon tog i extra hårt så jag tappade andan, efter att jag fällde kommentaren ”du är väl ingen gnällig fotbollsspelare” (se regel #4). Känslig fråga det där tydligen.

Ont ska med Thérèse fördrivas

Är en annan rolig kommentar som är lika sann. När hon med hjälp av sina tummar eller armbågar ger som mest tryck och det gör sådär jävla skönont, då vet jag att det blir bra efteråt.

Måste erkänna att jag är lite småkär i henne. Eller iallafall i hennes armbågar och tummar. Jag har ju faktiskt ingen aning om hur hon ser ut, om hon är snygg, är blond eller ser förjävlig ut. Jag ligger ju mest å stirrar ned genom ett dasslock. Dock vet jag att hon har en snygg cykel! Vad mer behövs för äkta kärlek?

Reglerna

Varje sport måste ha regler. För annars är det ju ingen sport om det går att göra lite hursomhelstliksom. Dessa regler måste följas av en sann cyklist, av alla som vill kalla sig för cyklist, eller av den som på något sätt cyklar tillsammans med mig.

Dessa regler tillkom på allmän begäran på Twitter av bland annat Jörgen, att han ville att jag skulle formulera en regel för huru sprätta uppför backar. Sagt och gjort. Men jag började med det viktigaste först, och hans önskade regel blev först nummer 11.

Regel #1: Cykla snyggt

Bär alltid hela och rena cykelkläder när du cyklar. Vid målgång eller på slutet av ett träningspass, dra upp blixtlåset och rätta till klädseln. Du är cyklist, inte en uteliggare eller söderhipster. Cyklar du i grupp, ska det vara raka snygga led, det är ingen apcirkus det här.

Regel #2: Kramas i trafiken

Var vänlig mot dina medtrafikanter, även de som ser dig som sin mottrafikant. Peka aldrig finger, vinka istället glatt som om det vore din bästa kompis. Dunka aldrig på ett motorfordon. Undantaget är om motoristen kört på dig, eller varit så nära att du vinglat till. Se då till att det blir en dyr och en rejäl oreparerbar buckla.

Regel #3: Den som inte har fikat, har inte cyklat

Fika är obligatoriskt vid ett träningspass. Här finns inga undantag. Det ska ske i direkt anslutning till passet. Det duger inte att åka hem och fika.

Regel #4: Gnäll inte som en fotbollsspelare

Asfalt är mjukare än gräs! Kan du stå och prata efter en vurpa samt att du inte slagit i huvudet, cykla vidare. Visa Johnny Hoogerland och hans 33 stygn respekt (TdF 2011, taggtråd). Håna Zlatan & Co som gråter efter mamma och bärs ut på bår efter att ha snubblat på en mjuk gräsmatta.

Regel #5: Inga ventilhattar

Cykeln får aldrig vara utrustad med ventilhattar. Inte heller kukringen runt ventilen är ett godkänt bojsänke. Möjligtvis får ventilhattar begagnas under vinterhalvåret på vintercykeln tillsammans med dubbdäck och då ska ventilhattarna vara gula. Ingen annan färg är godkänt.

Regel #6: Vin före cykling och öl efteråt

Inte tvärtom för guds skull! Människa, du är väl inte alkoholist? Vin innehåller goda antioxidanter du har nytta av när du ska cykla. Öl innehåller snabba kolhydrater som din kropp skriker efter efter ett pass. Spelar ingen roll hur hårt, snabbt, långt eller länge du cyklat. Denna regel gäller alltid.

Regel #7 Du må icke äga en hybrid

Du skall ej heller offentligt i tal eller skrift, nämna ordet h*br*id . Rör aldrig någon annans hybrid, hjälp den förtappade in på den rätta vägen istället. Ytterligare förklaring är fullständigt överflödigt.

Regel #8: Meka bara med verktyg från Park Tools

Dina älsklingar är värda det bästa, det innebär att du enbart får meka med verktyg från Park Tools. Har du inte råd att köpa deras verktyg, lämna in cykeln hos din LBS och skaffa ett jobb till, så du får råd.

Regel #9: Fika innebär kaffe med tilltugg

Te, cola eller andra koffeinhaltiga drycker är inte godkända och räknas inte som fika. Latte, espresso, americano, bryggkaffe – allt är godkänt som är gjort på riktiga kaffebönor. Därmed är frystorkat kaffe strängeligen bannlyst! Krav på kvalisort av tilltugg föreligger ej. Ta det du gillar helt enkelt, ju kladdigare desto bättre.

Regel #10: Helga hjulafton

Den är helig. Även om du inte cyklar denna dag, dricker ett cykelvin eller ett cykelöl, må du tänka på cykling minst en gång varje kvart. Gärna högt inför dina medfirare.

Regel #11: Cykla smart

Sprätter du förbi andra, så behåll tempot. Det ger inga pluspoäng att krokna halvvägs, utan du ses bara som ett hopplöst fall. Cyklar du förbi rödljus och bryter mot trafikreglerna för att komma först, räknas det som doping. Doping är fusk och hör hemma hos hockeyspelare.

Regel #12: Distans anges i (svenska) mil

Det är bara amatörer och motorister som anger sträckan i kilometer. Hastigheten som anges är rullsnittet – det är helt oväsentligt vilken max- eller marschfart du haft. Outbildade löpare anger farten i minuter per kilometer och får aldrig användas.

Regel #13: Respektera Velominatiregel #5 och #9

Dessa två regler från våra vänner på Velominati är essentiella för all cykling, läs mer: http://www.velominati.com/the-rules/

OBS! Detta är högst privat, och har ingenting med onämnda cykelklubbar att göra.

Säkerhetsgenomgång av cykeln före första turen

Torsdagstipset till er som tar fram era fina räcers för första gången för säsongen. Gå igenom era cyklar innan ni ger er ut i trafiken! För er egen och era medtrafikanters säkerhet!

  • kontrollera att bromsarna tar ordentligt (justera)
  • kolla att bromsgummit inte är slut (byt)
  • kolla att både växel- och bromsvajrar är hela och inte fransar upp sig (byt)
  • kontrollera att kedjan är hel (byt)

Blir väldigt oskönt om bromsvajrarna går av eller så.

Och för att träningen tillsammans med andra ska bli roligare för både dig och dina kamrater:

  • kontrollera att växlarna växlar rent och att kedjan inte hoppar av (justera)
  • kontrollera att däcken är fräscha, att det inte är sprickor eller hål i däcken (byt)
  • pumpa upp slangen till det på däcket rekommenderade maxtrycket – brukar vara 7-8 bar
  • smörj den vintertorra kedjan med lämplig olja

Det blir som sagt så mycket roligare att cykla, istället för att behöva stå vid dikeskanten och kolla på vitsipporna eller ta pendeln hem.

Cykla snyggt och kramas i trafiken!

Hur vi ser ut bakifrån

Med kort varsel dök fem av oss 11 som jag ska cykla tillsammans med på Halvvättern i juni, upp i Farsta igår. Liksom 50 personer till! När vi stod där och jag väntade på att klockan skulle bli 10 så jag kunde dela in i grupper, fick jag frågan ”när på säsongen börjar ni träna på onsdagar”. Mitt svar blev, ”vi har inte slutat än, vi tränar året runt onsdagar och lördagar”. Medans nästan alla andra träningsställen i klubben inte startat sin träning för säsongen, har vi för andra gången i år samlat 50 personer en lördag.Samling i Fartsa

 

Anders har en såndär coool hjälmkamera. Så här ser vi ut bakifrån när han kom ikapp oss. Ja, jag höll medvetet ned farten i gruppen, då målet för dagens runda var att ta det lugnt och känna på varandra inför Halvvättern.

Men ser vad lågt jag ser ut att sitta, jämfört med de andra?! Men så har jag ju gjort en bajkfitt! Det har nog inte de andra.

Bruse LF Persson