Alla talar om 4×4, alltså fyrhjulsdrift. På min Surly singlespeed står det 1×1, alltså bara en växel. Vilket får oss osökt att tänka på 4×4-intervaller. Eller hur? Dags att inviga trainern jag köpte förra vintern. En enkel grej från Biltema, men som faktisk fyller sin funktion minst lika bra som de dyrare. Intalar jag mig själv iallafall. Vad vet jag, har inte provat trainer alls förut. Förra helgen satte jag på trainerdäck bak, har hört att vanliga däck fattar eld och brinner upp. Eller hur? Så var det dags, tänkte igenom saken noga och kastade mig upp och värmde upp i tio minuter sen körde jag de första fyra minuterna, vilade en och körde nästa fyra. “Gud vad trist det här va, inte ens Rammstein kan få mig att le“. Behövde faktiskt utöka till två minuters vila inför tredje omgången. Efterr den var vattnet slut och på golvet var det en blöt fläck. Trodde först det var jag, men det var bara flott från pannan som runnit över kanten. Trippade ut i köket efter mer vatten, och så på den igen. Men gjorde jag rätt? När jag skulle köra intervallen både växlade jag ned till tyngre växel och ändrade motståndet till tyngre. Är det fel? Ska jag hitta en lagom växel för uppvärmningen och ligga på samma växel hela tiden, sen bara reglera med motståndet hela tiden?
Det låter som att du körde åt helsefyr för lätt. Du ska köra alla fyra intervaller på samma motstånd/effekt/whetever och den sista intervallen ska vara så tung att du nästan kräks.. Och då räcker det inte med en minuts vila mellan.. Se till att du åtminstone ligger på ca 90% av maxpuls på den första intervallen och dryga 95% på den sista.
Okej! Men ska jag inte växla ned, lätta motstånd i vilan?
Jag vet vilken klinga fram och bak som funkar för mig under intervallerna och sen i vilan så växlar jag till lätt och bara fintrampar.. Blir jag starkare så växlar jag ner en växel till nästa gång.
Fast nu har jag inte kört trainer sen jag sålde racern.