obskyrt rostig kedja med blingbling |
Det är en skön känsla att få hjälpa andra och dela med sig av sina kunskaper. Det är på det sättet som mänskligheten utvecklas vidare. Att egoistiskt hålla inne med sin kunskap driver ingenting framåt, såna människor har jag svårt för.
Igår vad det min kära plikt att bidra till mänsklighetens utveckling, då jag likt The Bicycle Repairman i Monty Pythons sketch, tog min lilla verktygslåda och åkte hem till fröken Caroline. Helt optimal arbetsmiljö var det väl inte utan mekställ eller displayställ, men med fyra händer och ett glatt samarbete kan mycket åstadkommas. Som Cykeldoktor dömde jag dock ut pendlarcykelns kedja, då den var oåterkalleligen rostig. Blev lite lustigt när den fick en vacker ny och ren snabbkoppling, blev blingbling likt värsta hiphopparen.
stolt ägare av fin samling groggvirke |
Efter några timmar kunde vi pricka av följande kunskapsöverföringar:
- rengöring av kedja
- användande av kedjebrytare
- sammanlänka kedja med snabblänk
- användande av kedjepiska
- demontering av kassett
- rengöring av kassett
- montering av kassett
- justering av skivbromsar
- justering av både fram- och bakväxel
- avlägsnande av fåniga plastringar innanför kassetterna
Viktigast av alla nya kunskaper måste jag få poängtera vikten av borttagandet av ventilringar och ventilhattar. Särskilt gula sådana. Vojne vojne, hur skulle det se ut att susa omkring med gula ventilhattar? Brrr, vilken rysare. Nu kommer fröken utan fåniga plastringar innanför kassetten samt avsaknaden av gula ventilhattar, bli både snyggast och snabbast på Skeppsbron.
Tack för mekölen, du har verkligen stenkoll på mina två favoritöl: Westmalle dubbel och Rochefort 8!
Va dissar du continentals ventilhattar?? Föredrar du schwalbes genomskinliga? Såklart kör man utan hattar och muttrar precis som du skriver, ivf på asfalt, i skogen är jag blandmissbrukare.
De gula conti är de värsta. Lömska och helt oförutsägbara
De gula conti är de värsta. Lömska och helt oförutsägbara