Det luktade inte blomma

Det var en skamsen Klon och en irriterad bussförare som jag möttes av på busstationen. Bara några minuter innan ankomsten, blev Klonen illamående, och kräktes rakt ut i bussen. Bussföraren proppsade på att vi skulle tork upp. Men det som hade satt sig i sätenas textilier hade ju börjat tränga in, så det kunde vi inte få bort, hur mycket vi än gnodde i en timme. Han ville även att vi skulle följa med till en mack och köpa skum och skura rent. Men jag vägrade, vi var ju tvungna att åka hem och tvätta Klonens alla kläder, inklusive rygga. De luktade inte blomma. Och det skulle vi inte hinna om vi skulle med och skura buss. Det fick han göra själv. Han fick mitt nummer så han skulle höra av sig med eventuella anspråk på ersättning.

Väl hemma blev jag osäker. Vad gäller egentligen? Jag förstår bussförarens dilemma, han får stå och skura bussen, och måste ställa in en körning. Men ska vi ersätta honom? Ska ett barn behöva ersätta att det blir illamående i en buss? Han körde för Swebus Express, hos vilken bussbiljetten var köpt. Föraren får väl isåffall ställa sina anspråk till Swebus, och de i sin tur ställa krav på mig. Nåväl, får ringa Swebus på måndag och kolla vad som gäller.

Inte för att jag vill smita undan mitt föräldraansvar. Jag vill göra rätt ifrån mig. Stå för de eventuella kostnader som Klonen förorsakat. Men jag vill göra rätt rätt, inte göra fel rätt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.